Hal-hal sepele membuat kesempurnaan, dan kesempurnaan bukanlah hal sepele

Monday, November 1, 2010

SUATU SORE

aku bertanya,
dia menjawab dengan penuh keyakinan
aku bertanya lagi,
dia menjawab dengan sebelumnya
menarik nafas panjang
aku bertanya lagi,
dia menjawab dengan gusar disertai mata melotot
aku bertanya tapi belum selesai
dia memotong, menjawab dengan agak marah
aku memberanikan bertanya lagi,
dia berdiri dengan sikap sangat benci
aku nekad untuk bertanya lagi
dia memandang ke arah lain, memberi isyarat
aku belum selesai menyusun pertanyaan,
dua orang mendatangiku.....dan sayup terdengar
‘enyahkan anjing itu, karna mengganggu program
dan komunitas kita’

tapi dalam hatiku.........
‘untuk itukah ia dijadikan pemimpin bagi kami?!
Serasa tanpa pembekalan
kesabaran
kerendahan hati
dan keyakinan akan kebenaran
bahwa segala sesuatu di bumi ini
merupakan sebuah proses ?!’

No comments: